Det här är jag

 
Det här är min kropp. Jag bär en del överflödskilon. Min mage, mina höfter, kärlekshandtag, lår och armar har bristningar efter graviditeten. Celluliterna lider jag ingen brist av. Mina bröst är lite ledsnare än innan. Men vet ni vad? Jag tycker om mig själv ändå. Det tog mig lång tid att komma dit jag är idag. Mitt utseende definerar inte mitt värde som människa, som person och individ. Ibland får jag noja men det är inte som förr när jag var på absoluta botten och självkänslan var som bortblåst. Jag accepterar den jag är.
 
Människor på tv och media rör mig inte i ryggen längre. Däremot människor i min närhet kan rubba mig ur balans. Om det är någon som känner igen sig av det jag skriver så ja, då är det förmodligen du och några till jag menar. Jag hatar nämligen när du normativa smala människa nyper dig i magen och utbrister "titta på fläsket, jag måste banta!!". Vad vill du att jag ska svara på det? 1. Det är din hud du drar i.. 2. Tack för att du kallar mig för sjöko, jag väger liksom 15 kilo mer och är 10 cm kortare typ. 3. Jaaa, men fan vad fet du är, du måste sluta äta nu! Eller 4. Du är fin som du är, nog för att du ändå inte kommer att lyssna på mig. Snälla, sluta säg så i min närhet. Ni sänker mig. Tänk om alla kunde bry sig mer om vad som finns på insidan? Det som egentligen räknas och betyder något i slutändan? Vad fin världen skulle vara!
 
Jag dumpade min utseendeångest när Eira föddes. Eller nästan åtminstone. Vill inte vara en fjortis utklädd i mammakostym. Vad sänder jag för signaler åt henne om jag fortsätter må dåligt över mitt utseende? Att du inte duger som du är, att utseendet är viktigt bl.a. Det är dubbelmoral i vårt samhälle. Det finns mammor som absolut måste påpeka att "jag opererar mig åtminstone inte, vad ger jag för syn till min dotter om jag har sillisar?" men istället ägnar sjukt mycket tid åt smink, hår, naglar, behandlingar, kläder. Är det bättre kan man fråga sig? Skulle inte tro det. Ser inget fel i att göra sig fin men då kanske man inte ska fundera särskilt mycket över varför 9 åriga flickor sminkar sig och målar naglarna idag. Barn imiterar och genom din utseendefixering visar du att ens yttre är viktigt.
 
Nej, jag svirar då om till bikini på stranden och tycker ni att jag är ful så tyck det. Som sagt, min kropp definerar inte mitt människovärde och jag är inget objekt för den delen heller så ni behöver inte ens titta. Tänker inte gömma mig eller skämmas. Är stolt över min kropp som producerade mitt älskade barn och så länge min sambo tycker om mig som jag är, så är jag nöjd! Hoppas detta ger er en liten tankeställare..
 
Eira var föresten lite förbannad på bilden efter att ha doppat fötterna i sjön, ingen höjdare ;)


Kommentarer
Postat av: emeliee

Kloka ord! :) önskar att jag kunde känna som du, att vara nöjd för den jag är. Men jag ha kämpat med blandannat ätstörningar när jag var yngre och haft utseendefixering sen långt tillbaka. Men måste säga att det blev så mycket lättare sen Viggo kom, känner inte samma stress att komma tillbaka till den kropp jag hade innan, men under graviditeten var vikten och gravidkilona de enda jag tänkte på.

De där att folk i ens närhet trycker ner en känner jag igen :( så jävla jobbigt när man själv sitter med slapp hud över hela kroppen, 10 kilo extra och den som sitter bredvid är tränad och smal men klagar på att den är tjock, då lyfts inte självkänslan direkt.. Måste bli bättre på att tänka som dig för de är ju helt otroligt vilka små underverk man åstadkommit :)

Svar: Ja ibland slinker det ut lite kloka ord hehe ;) Det är först nu som jag börjat känna så här, de första en-två månaderna efter graviditeten mådde jag pyton. Hade också ätstörningar förut (som sitter kvar till viss del) och en hemsk utseendefixering. Kunde gråta varje natt och ha extrem ångest över mitt utseende. Ibland får jag samma känsla och beteende än idag men det kanske inträffar en gång i månaden. Men samtidigt så orkar jag inte bry mig. Vill inte bry mig, är så rädd att jag ska föra över mitt beteende på Eira.
Det är så sjukt irriterande när folk säger såna saker åt en! Hallååå, liksom uppskatta hur du ser ut människa! Men samtidigt så måste jag erkänna att jag äter väldigt dåligt under veckorna. I snitt tre dagar i veckan så äter jag bara middag.. Skulle aldrig erkänna det för någon, ja förutom du då. Så visst sitter mitt ätstörningsbeteende kvar. Fast det är nog mera lathet och det faktumet att jag kanske blir hungrig först vid tvåtiden och då ids jag inte äta, känns som onödigt när vi ska äta middag vid 4 tiden..
Kadja Nina

2014-08-16 @ 18:57:18
URL: http://mittjuni.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: